תפריט מכללת ידע

דף הבית » פרסומים ועדכונים » ניוזלטר » עדכוני פסיקה וחקיקה יולי 2021

מאמרים חדשים

מס הכנסה – מידע למעסיקים

חוק סיוע להורים לילדים עד גיל שלוש (תיקוני חקיקה), התשפ"ד-2024 סוג המידעמידע בנושא מס הכנסהתאריך26.3.2024 חוק

קרא עוד »

הנחיות פיקוד העורף החל משבת 13.4.24

מאמרים קשורים לנושא: “חרבות ברזל” הנחיות פיקוד העורף בעקבות המצב הביטחוני הנחיות פיקוד העורף לקיום

קרא עוד »
ארכיון
אפריל 2024
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 

עדכוני פסיקה וחקיקה יולי 2021

לקוחות נכבדים,

להלן עדכוני פסיקה וחקיקה מהחודש החולף.

מאמרים

סע"ש (י-ם)15897-06-21 רבקה אהרוני נ' מפעל הפיס

השארת עובדת שלא התחסנה במקום העבודה

מאת: עו"ד משה בושי

בהחלטה של בית הדין האזורי בירושלים שניתנה החודש נקבע כי עובדת אשר סירבה להתחסן תוחזר מחל"ת/חופשה על חשבון ימי חופשה עתידיים(קרי, הכנסת העובדת למינוס ימי חופשה).

מדובר בעובדת אשר אינה מקבלת קהל, אך בסביבתה יש אנשים מבוגרים.

ההסתדרות אשר ייצגה בבקשה זו את המבקשת הציגה את עמדתה כי יש לפעול בצורה בה תינתן לעובד אשר מסרב להתחסן אפשרות להמשיך את עבודתו באמצעות הצגת בדיקות קורונה שליליות או העברה למקום מרוחק מעובדים נוספים.

נסיבות המקרה הן כדלקמן: בתאריך 10.3.2021 המבקשת הורחקה מעבודתה עד אמצע אפריל, בהמשך המשיבה הודיעה למבקשת כי עליה לבחור בין האופציות הבאות: יציאה לחל"ת, יציאה לחופשה בתשלום או למחלה בתשלום.

בנוסף לכך, במסגרת מבצע שומר החומות המעסיק אפשר לעובדים לעבוד מביתם אך לא אפשר זאת למבקשת.

בית הדין ציין כי בהחלטות שונות שהתקבלו על ידי בתי הדין בתקופת משבר הקורונה, נקבע כי קיימת זכות לעובד לא להתחסן וכי זכות זו נובעת מחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שלא לערוך בדיקה קורונה.

מאידך, קיימת זכות נגדית של בריאות יתר העובדים.

בית הדין מסביר כי במקרים הנ"ל נקבע כי האיזון צריך להישמר בכך שהעובדים הלא מחוסנים ידרשו לבדיקות תקופתיות.

במקרה הנ"ל, מדובר בעובדת אשר הסכימה הן לבדיקות תקופתיות, הן לעטיית מסיכה והן לישיבה בחדר מבודד.

בהתייחסותו לנגיף הקורונה בית הדין מפרט כך את המורכבות איתה נאלצים בתי הדין ומקומות העבודה להתמודד בסוגיה סבוכה זו:

"הסוגיות אותן מציגה מגפת הקורונה ובכלל זה הבקשה דכאן לפתחם של בתי הדין הן חדשות כפי שאף צוין בפסיקת בתי הדין הארצי לעבודה כמוזכר מטה. עסקינן בהליכה בארץ לא זרועה ועם הזמן יגובשו ההלכות המתחייבות. אם כן, הערכת סיכויי התביעה לעת הזו אינה יכולה בהכרח להוות הרכיב הדומיננטי שעל ביה"ד לבחון, אלא יש מקום ליתן משקל מאזן הנוחות."

בית הדין מציין כי יש לאזן בין הזכות לפרנסה/הזכות הכספית של המבקשת מול הזכות לבריאות וחיים של הסובבים, בית הדין מדגיש כי הסיכון שיש לבחון אותו משתנה תדיר ומדובר במצב הפכפך שיש לעקוב אחריו כל העת כך בית הדין:

"עסקינן במציאות משתנה ומורכבת המחייבת את העובדים והמעסיקים לגמישות בהפעלת שיקול הדעת ובהערכות למצבים משתנים תכופות. פתרון מסוים עשוי להיחשב סביר ומידתי בנקודת זמן אחת אך לא כזה בנקודת זמן אחרת, יתכן שאף כזו הסמוכה לכך.

עלינו לבחון איפוא, את התנהלות המשיב כפי שהיא נכון למועד הגשת הבקשה מחד גיסא ומתוך ראיה רחבה של הנסיבות המשתנות מאידך גיסא."

בנוסף לכך, בית הדין קבע כי המשיב לא איזן ולא ניסה לאזן בין הנזק למבקשת לבין האינטרס שלו כמעסיק ושל יתר עובדיו.

ציטוט שהובא בפסק הדין למעשה מראה כי עמדת המשיב היא כי העובדת תוכל לחזור לעבודתה רק כאשר הקורונה תעלם, כך דבר בית הדין:

"אם כן, עמדת המשיב למעשה אינה כפי שהוצגה בתגובה ולפניה-לפיה כל עוד מוכרז מצד חירום ובהתאם להחלטות הממשלה היא עומדת על עמדתה, אלא למעשה מדובר בעמדה לפיה רק ככל שתכלה הקורונה מן העולם ולחילופין כי לא יהיה כל סיכון ממנה-רק אז יסכים המשיב להשיבה מהחל"ת"

בית הדין בחן את עמדת וגישת המשיב וחילק את הניתוח שלו לשלושה חלקים:

  1. הכוונה המשתמעת-נראה כי המטרה הסופית היא פיטורי העובדת, שהרי לא ניתן להשאיר עובדים בחל"ת נצחי.
  2. הגישה הפורמלית-קרי, העמדה אותה מציג המשיב, הוכחה כלא נכונה כפי שפורט לעיל.
  3. שיקול אמיתי-נראה כי מסתתרת אידיאולוגיה נגד אי ההתחסנות כפי שבית הדין קובע בפסק הדין, כך:" על המעסיק להפעיל שיקולים עניינים בהכריעו כיצד לפעול ביחס לעובד בלתי מתחסן. זאת בלא קשר לעמדה פרטית של גורם זה או אחר ביחס לעמדתם של הנמנעים מחיסון."

בסופו של דבר, הוחלט לקבל את הבקשה, קרי החל"ת/ימי החופשה על חשבון הימים העתידיים יבוטלו והעובדת תוחזר עם ההתאמות הנדרשות.

הטרדה מינית בין עובדים ללא יחסי מרות

סע"ש 20769-11-20 פלונית נ' אלכסנדר דדיולין

מאת: עו"ד שני בניש

מדובר בפסיקה אשר באה לעולם לאחר הליך פלילי שהתנהל נגד הנתבע, ובו הורשע עובד בעבירות של מעשים מגונים והטרדה מינית כלפי עובדת במקום העבודה.

הקביעות העובדתיות במסגרת ההליך הפלילי הובאו אף בפני בין הדין לעבודה אשר קבע כי הטרדה מינית אפשרית גם בין עובדים שאין ביניהם יחסי כפיפות, ומצויות בדרגת חומרה פחותה מאשר מצב בו ישנו ניצול לרעה של יחסי מרות.

מדובר בפסיקה ייחודית משום שעד כה נידונו בבתי הדין לעבודה תביעות הטרדה מינית שיסודן ביחסי מרות או במעסיק אשר לא קיים את חובתו ולא טיפל כנדרש בתלונות על הטרדות מיניות רק שהתרחשו בארגון.

בית הדין לעבודה פסק כי למרות שלא מדובר ביחסי מרות ישירים או כפיפות, קיימים בין התובעת לנתבע פערי שוויון הנובעים מתפקידם, מעמדם בארגון, והיותה של העובדת עולה חדשה אשר במועד האירועים הייתה בארץ חודשים ספורים בלבד.

פערי שוויון אלה, הם בבסיס הקביעה כי לבית הדין לעבודה ישנה סמכות לדון בסכסוך.

זאת, בצירוף חומרת המעשים ותדירותם הגבוהה הובילו לפסיקה פיצוי בגובה 150,000 ₪ לטובת התובעת.

נפתח מנגנון הגשת תביעות- מבצע שומר החומות

מאת: עו"ד שני בניש

בהמשך למתווה של וועדת הכספים שפורסם בחודש יוני האחרון, אשר הציג מתווה הפיצוי למעסיקים בעקבות מבצע שומר החומות (להלן: "המבצע"), אנו שמחים לעדכן כעת כי אתר רשות המיסים פתח מנגנון מקוון להגשת תביעה לפיצויים למעסיקים.

יש למהר ולהגיש את התביעות וזאת עד ליום 19.10.2021- המועד האחרון להגשת התביעות.

להלן הקישור: לחצו כאן

השירות מאפשר למעסיקים באזורים שונים להגיש תביעה לפיצויים בשל נזקים "עקיפים" שנגרמו להם בין התאריכים 10-21 למאי 2021, בעקבות מבצע שומר החומות וזאת בתנאי ששילמו משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הבטחוני, ובהתאם למסלולים הבאים:

  • מסלול מחזורים– מעסיק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין הפרש מחזורים כתוצאה מהמבצע, וממנו בלבד, תיערך השוואה של המחזור לתקופה מקבילה בשנת 2019.
  • מסלול שכר– מעסיק יוכל להגיש תביעה בשל תשלום שכר עבודה לעובד שנעדר מעבודות לצורך השגחה על ילדו בשל סגירת מוסד חינוך ו/או בעקבות הוראה על סגירת מוסד חינוך שבו עובד העובד, כשהנזק נגרם כתוצאה מנזק מלחמה או בשל  אי אפשרות לנצל נכסים עקב פעולות מלחמה.
  • עבור עובדים המתגוררים באזור שבין 0-7 ק"מ מגבול רצועת עזה-

יינתן פיצוי לשני בני הזוג ככל וההיעדרות נבעה מהמצב הבטחוני.

  • עבור עובדים המתגוררים בין 7-80 ק"מ מגבול רצועת עזה- 

פיצוי יינתן עבור עובדים שנעדרו מעבודתם בשל הוראות פיקוד העורף על סגירת מוסד חינוך שבו העובד מועסק או בשל איסור על התקהלות, ובלבד שבתקופת היעדרותו נמצא מקום עבודתו ביישוב הנכלל ב"אזור המיוחד" כהגדרתו בתקנות (הוראת השעה). גובה הפיצוי: 430 ₪ בגין יום עבודה מלא.

או: לבן זוג אחד בלבד כאשר מתקיימים לגביו התנאים הבאים:

  • העובד נעדר מהעבודה לצורך השגחה על ילדו
  • אין במקום העבודה של העובד או של בן זוגו מסגרת נאותה להשגחה על הילד
  • גיל הילד אינו עולה על 14 שני.
  • הוא אדם עם מוגבלויות כהגדרתו בסעיף 5 לחוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
  • מסלול חקלאות– מתווה לפיצוי לחקלאים ששטחם החקלאי ממוקדם עד 40 ק"מ מרצועת עזה על מנת לתת מענה למי שחווה אובדן תפוקת עובדים שהיו אמורים לעבוד בשטחים אלה ועבודתם הופסקה עקב המבצע.

עסק חקלאי הנמצא באזור שעד 7 ק"מ מרצועת עזה או שהוא נמנה ברשימת יישובי הספר בעוטף עזה והגיש תביעה במסלול אדום שלהלן, אינו רשאי להגיש תביעה במסלול זה.

  • המסלול האדום – ניזוק ביישוב ספר או שעסקו מצוי באזור שבטווח של עד 7 ק"מ מרצועת עזה בהתאם לרשימה בנספח ב' בהוראת ביצוע2/2021 יוכל להגיש תביעה בגין נזק שאירע באזור האמור, יהיה רשאי לבחור בין פיצויים לפי תקנות הוראת השעה לבין פיצויים לפי התקנות העיקריות.

שימו לב:

עסקים עד 40 ק"מ מרצועת עזה צריכים לבחור בין הגשת תביעת פיצויים בשל שומר החומות לבין הגשת בקשה למענקי קורונה לתקופת הזכאות מאי יוני 2021 (מענק לעצמאים ושכירים בעלי שליטה, מענק הוצאות לעסק קטן ומענק השתתפות בהוצאות קבועות). 

עסקים מ-40 ק"מ ועד 80 ק"מ שהגישו תביעה לפיצויים בשל שומר החומות יכולים להיות זכאים למענק הוצאות לעסק קטן או מענק השתתפות בהוצאות קבועות לתקופת הזכאות מאי-יוני 2021, אולם אינם יכולים להיות זכאים למענק לעצמאים ושכירים בעלי שליטה לתקופה זו.  

עדכונים חודשים קודמים…

מס הכנסה
בקרת שכר

מס הכנסה – מידע למעסיקים

חוק סיוע להורים לילדים עד גיל שלוש (תיקוני חקיקה), התשפ"ד-2024 סוג המידעמידע בנושא מס הכנסהתאריך26.3.2024 חוק סיוע להורים לילדים עד גיל שלוש (תיקוני חקיקה),… נפתחה מערכת שידורי דוחות שנתיים בניכויים סוג המידעמידע בנושא מס הכנסהתאריך6.3.2024 נפתחה מערכת שידורי דוחות שנתיים בניכויים דיווח שנתי על ניכויים ממשכורת ומשכר עבודה (טופס 0126) ועל ניכויים מתשלומים שאינם משכורת או שכר עבודה (טופס 0856) לשנת המס 2023 – הארכת מועד הגשה סוג המידעמידע בנושא מס הכנסהתאריך4.3.2024 דיווח שנתי על ניכויים ממשכורת ומשכר עבודה (טופס 01… דחיית הבחירות לרשויות המקומיות לחודש פברואר 2024

קרא עוד »
חרבות ברזל
בקרת שכר

הנחיות פיקוד העורף החל משבת 13.4.24

מאמרים קשורים לנושא: “חרבות ברזל” הנחיות פיקוד העורף בעקבות המצב הביטחוני הנחיות פיקוד העורף לקיום התקהלויות, מקומות עבודה ופעילויות חינוכיות. כך… עדכון עליית: שכר המינימום – אפריל 2024 ביום ב', ה- 11/3/2024 , חתם שר העבודה יואב בן… רפורמת מחירי התחבורה הציבורית "צדק תחבורתי" עו"ד מור פפיר כהן "צדק תחבורתי" – פעימה ראשונה ביום… "חרבות ברזל" – צווים לשעת חירום שר העבודה יואב בן צור חתם על צו להחלת פרק… שר העבודה הודיע על כוונתו להעלות את שכר המינימום העלאת השכר תחול מתאריך 1.4.2024. על

קרא עוד »
זכויות עובדים בחגים
בקרת שכר

פסח 2024 – המדריך המלא לזכויות העובדים

החג הראשון של פסח תשפ"ד (2024) חל ביום ג' 23.04.2024 והחג השני חל ביום ב' 29.04.2024 דף זה מרכז את זכויות העובדים הקשורות לחג וכן הטבות נוספות המוענקות לאזרחים לרגל החג בכל מקום שבו יש הסכם אישי או קיבוצי או נוהג המיטיב עם העובד יותר מאשר החוק, יש לנהוג לפיו ולא על פי החוק דף זה נועד לסייע בכל הקשור לזכויות עובדים הקשורות לחג הפסח, תוך התמקדות בסוגיות מרכזיות, כמו: שי לחג, שעות העבודה, חופשה ושכר. חג הפסח כולל שני מועדים המוכרים כימי חג במועדי ישראל: החג

קרא עוד »

    תוכן עניינים