תפריט מכללת ידע

דף הבית » זכויות עובדים » חוק שכר שווה לעובדת ולעובד » סוגי אפליות בהם מטפלת הנציבות

מאמרים חדשים

בודק שכר מוסמך

בודק שכר מוסמך ממלא תפקיד מכריע בהבטחת שחברות עומדות בתקנות ומנהלות תיעוד מדויק של תגמול

קרא עוד »
ארכיון
מרץ 2024
אבגדהוש
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 

סוגי אפליות בהם מטפלת הנציבות

אפליה על רקע מין (מגדר) בעבודה היא הבחנה בין עובדים/ות או מועמדים/ות לעבודה, שאינה מתבססת על שיקולים רלוונטיים לאופיו ומהותו של התפקיד, אלא על פי מינו/ה בלבד.

אפליה על רקע דת

​אפליה על רקע דת היא אבחנה בין עובדים/ות או דורשי/ות עבודה על רקע דתם/ן. היא באה לידי ביטוי בהחלטה על העסקה או אי העסקה של עובד/ת וכן בפיטוריו/יה על רקע דתו/ה.​​​

אפליה על רקע הורות

​אפליה על רקע הורות בשוק העבודה מוגדרת כהעדפת מועמדים/ות לעבודה שאינם הורים לילדים קטנים ו/או אף פיטורין של הורים לילדים רק משום היותם הורים. 

בדומה לאפליה על רקע הריון, גם אפליה זו היא תופעה שכיחה בשוק העבודה בחברה הישראלית עדיין נפוצה התפיסה של משרת האישה כ"משרה שנייה", המשנית בחשיבותה למשרת הגבר.

אפליה זו יכולה להתקיים גם כלפי אבות המבקשים לעמוד בחובותיהם ההוריות ולממש את זכויותיהם ההוריות.

אפליה על רקע שירות מילואים

​אפליה על רקע שירות מילואים היא העדפת עובדים/ות שאינם/ן משרתים/ות במילואים, או משרתים/ות מספר מועט יחסית של ימי מילואים על פני עובדים/ות שנדרשים/ות לשירות מילואים בתדירות גבוה יותר.

אבחנה מסוג זה עלולה להוות אפליה אסורה בשוק העבודה.

אפליה על רקע השתייכות מפלגתית

אפליה על רקע השתייכות מפלגתית בשוק העבודה הישראלי היא הבחנה בין עובדים/ות על רקע השתייכותם/ן למפלגה מסוימת, ללא קשר לאופי ומהות התפקיד.​

אפליה על רקע נטייה מינית

​אפליה על רקע נטייה מינית היא הבדלה בין עובדים/ות, המעניקה לקבוצה, קטגוריה או פרט מסוימים יתרונות או חסרונות יחסיים בהתייחסות רק לנטייה המינית שלהם , מבלי שתהיה הצדקה עניינית לכך.

אפליה על רקע השקפה

​אפליה על רקע השקפה בשוק העבודה הישראלי היא העדפת עובדים/ות המחזיקים/ות בהשקפה מסוימת על פני עובדים/ות אחרים, המחזיקים/ות בדעה אחרת.

אפליה זו, ככל אפליה היא אבחנה שאינה מותרת בשוק העבודה.

אפליה על רקע גזע

אפליה על רקע גזע בשוק העבודה מוגדרת כהבחנה לא עניינית בין עובדים/ות מגזע מסוים, לדוגמה: בעלי גוון עור כהה, לבין עובדים/ות מגזע אחר. 

אפליה זו נובעת משיקולים לא רלוונטיים למהות התפקיד ומהווה את אחת הפגיעות הקשות והעמוקות ביותר בכבוד האדם וערך השוויון.​​

אפליה על רקע ארץ מוצא

​אפליה על רקע ארץ מוצא בשוק העבודה הינה אבחנה בין עובדים/ות בעלי/ות רקע וארץ מוצא שונה שונות, שלא על בסיס שיקולים רלוונטיים למהות ואופי התפקיד.

אפליה על רקע הריון

​אפליה על רקע הריון בעבודה היא נקיטת מדיניות של איפה ואיפה, בין אם גלויה ובין אם סמויה, בין עובדות או מועמדות לעבודה הנמצאות בהריון לבין אלה שאינן וזאת שלא על בסיס שיקולים רלוונטיים לאופיו ומהותו של התפקיד.

אפליה על רקע טיפולי פוריות

​אפליה על רקע טיפולי פוריות בעבודה היא הבחנה בין עובדים/ות, שלא על סמך שיקולים הנוגעים במהותו ואופיו של התפקיד אלא על פי היותם עוברים/ות טיפולי פוריות בלבד.

אפליה זו דומה לאפליה על רקע הפריה חוץ גופית​ אולם שונה ממנה, משום שאפליה על רקע הפריה חוץ גופית מקפחת נשים. מושאי אפליה על רקע טיפולי פוריות יכולים להיות גם גברים.

אפליה על רקע לאום

​אפליה על רקע לאום בשוק העבודה הינה אבחנה שלא מן העניין בין עובד/ת בן/ת לאום אחד מהעובדים/ות האחרים/ות.

אפליה זו נובעת משיקולים לא רלוונטיים למהות התפקיד המוצע ומהווה את אחת הפגיעות הקשות והעמוקות ביותר בכבוד האדם וערך השוויון.

אפליה על רקע גיל

​אפליה על רקע גיל בעבודה הינה אפליה רווחת בשוק העבודה, כיום עיקר האפליה מופנה כלפי עובדים/ות מבוגרים/ת מגיל 45 ומעלה.

לדוגמה – לעיתים רבות קיימת העדפה של  עובדים/ות צעירים/ות על פני עובדים מבוגרים, מבלי שהגיל עצמו רלוונטי למהותו ואופיו של התפקיד.

אפליה על רקע מעמד אישי

​אפליה על רקע מעמד אישי בעבודה היא נקיטת מדיניות של איפה ואיפה, בין אם גלויה ובין אם סמויה, בין קבוצות עובדים/ות או מועמדים/ות לעבודה וזאת, שלא על בסיס שיקולים רלוונטיים למהות וצורך התפקיד המוצע או המאויש, אלא על בסיס המעמד האישי של העובד/ת, כלומר, מצבו/ה המשפחתי.

לדוגמא – אל משרד פרסום מגיע לראיון עבודה מועמד רווק כשכל עובדי המשרד נשואים. המועמד בעל ניסיון רב. הוא מציג תיק עבודות מרשים אך המראיין מטעם המשרד מתלבט. הוא חושש שאולי לא ישתלב חברתית, שאולי לא יתאים למארג הייחודי במשרד.

אפליה על רקע הפריה חוץ גופית

​אפליה על רקע טיפולי הפריה חוץ גופית בעבודה הינה הבחנה בין עובדים/ות שונים שלא על בסיס שיקולים הנוגעים אל מהותו ואופיו של התפקיד אלא על פי היותם עוברים/ות טיפולי הפריה בלבד.

דוגמה לאפליה על רקע טיפולי הפריה חוץ גופית – עובדת חדשה במשרד עוברת טיפולי הפריה חוץ גופית והמעסיק קורא לה לשיחת בירור לפשר ההיעדרויות הרבות.

עוד מאמרים בנושא…

אפליה בעבודה
בקרת שכר

אפליה מגדרית

בג”צ 127-24 עירית גלנטה נ’ בית הדין הארצי לעבודה עו”ד: מור פפיר כהן בהתאם להשקפת המחוקק, קיים שוני רלוונטי בין גברים לנשים, אשר כתוצאה ממנו, לכל אחד מהמינים גיל פרישה שונה. מאחר והדבר לא נתקף מהפן החוקתי, לא ניתן להגדיר באופן חד משמעי את הרציונל אשר עומד מאחורי החלטת המחוקק להבחנה זו, אולם ברור כי המחוקק כאמור רואה שוני בין המינים וכתוצאה מכך, גיל הפרישה שונה בין המינים. גלגולה של עתירה הגב’ עירית גלנטה (להלן: “העותרת”) ילידת שנת 1951, הגישה בשנת 2016 תביעה לקבלת גמלת נכות

קרא עוד »
אפליה בעבודה
בקרת שכר

הפלייה מחמת גיל

סע"ש 65908-05-20 דרורה רובינוביץ נ' אחוזת פולג (1998) בע"מ הפלייה מחמת גיל עו"ד מור פפיר כהן פסק דין בפסד דין זה, אשר הגיע לפתחו של בית הדין האזורי בתל אביב יפו, נידונה תביעתה של הגב' דרורה רבינוביץ' (להלן: "התובעת") כנגד מעסיקתה "אחוזת פולג" (להלן: "הנתבעת"). הנתבעת, הינה חברה המפעילה בית דיור מוגן בקיבוץ תל יצחק. התובעת, ילידת שנת 1959, החלה לעבוד בנתבעת בשנת 2011 ועד למועד סיום העסקתה בשנת 2019 בתפקיד של אשת מכירות. ביום 27.02.2019 זומנה התובעת לשימוע באופן פתאומי ומפתיע. עיקרון השוויון כעיקרון

קרא עוד »
אפליה בעבודה
בקרת שכר

מניעת אפליה בתנאי עבודה ובקידום בעבודה

תנאי עבודה תנאי עבודתם/ן של כל עובד/ת ואפשרויות הקידום שלהם/ן בעבודה צריכים להיקבע בהתאם לניסיון והיכולות ובהתעלם מקבוצת שייכות כגון גיל, מין, מוצא, דת או לאום. חשוב להדגיש כי הוראה בחוק או בהסכם, שמעניקה זכויות בקשר להריון, לשמירת הריון, ללידה, להנקה או לפוריות, אינה נחשבת אפליה. מקומות עבודה רבים מעניקים לאמהות זכויות מיוחדות הקשורות בהורות, כגון יום עבודה מקוצר. אי הקפדה על שוויון הזדמנויות בעבודה איננה רק לא הוגנת אלא יכולה לחשוף אתכם/ן לתביעות. תנאי עבודה לא הוגנים ​פגיעה בתנאי העבודה יכולה להתבטא בדרכים שונות, כגון:

קרא עוד »
אפליה בעבודה
בקרת שכר

אפליה בעבודה ושוויון הזדמנויות

תוכן עניינים מבוא סעיף 2 לחוק שוויון הזדמנויות אוסר על מעסיק להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה הפליה מחמת מין, נטייה מינית, מעמד אישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ גופית , הורות, גיל, גזע, דת, לאומיות, ארץ מוצא, מקום מגורים, השקפה, מפלגה, שירות במילואים. חוק זה מגן מפני הפליה פסולה במקום העבודה, המוצאת את ביטויה בין היתר ב: קבלה לעבודה, תנאי עבודה, קידום בעבודה, הכשרה או השתלמות מקצועית, פיטורים או פיצויי פיטורים. יצוין, כי לא יראו באמור לעיל הפליה, כאשר היא מתחייבת מאפיים

קרא עוד »
ניוזלטר
עורך ראשי

עדכוני פסיקה וחקיקה מאי 2022

לקוחות נכבדים, להלן עדכוני פסיקה וחקיקה מהחודש החולף. מאמרים קשורים לנושא: עדכוני פסיקה וחקיקה יוני 2022 לקוחות נכבדים, להלן עדכוני פסיקה וחקיקה מהחודש החולף…. עדכוני פסיקה וחקיקה יולי 2022 לקוחות נכבדים, להלן עדכוני פסיקה וחקיקה מהחודש החולף…. עדכוני פסיקה וחקיקה אוגוסט 2022 לקוחות נכבדים, להלן עדכוני פסיקה וחקיקה מהחודש החולף…. עדכוני פסיקה וחקיקה פבר' 2022 לקוחות נכבדים, להלן עדכוני פסיקה וחקיקה מהחודש החולף…. עדכוני פסיקה וחקיקה מרץ 2022 לקוחות נכבדים, להלן עדכוני פסיקה וחקיקה מהחודש החולף…. עדכוני פסיקה וחקיקה ינואר 2022 לקוחות נכבדים, להלן עדכוני

קרא עוד »
שוויון הזדמנויות בעבודה
בקרת שכר

פיצוי בגין נזק לא ממוני בשל פערי שכר בין נשים לגברים

בסקר החברתי של הלמ"ס לשנת 2016 פורסמו פערי השכר החציוני בין גברים לנשים במקצועות האקדמיים והתברר שהפער בשכר המשפטנים עומד על 54.3%. השכר החציוני לגבר עומד על 10,118 ₪ ושל אישה 6,558 ₪. הפער בשכר במדעים הביולוגיים עומד על 46.88% -השכר החציוני לגבר 8,371  ₪, לעומת אישה – 5,699 ₪. פערי שכר כגון אלה עמדו בפתחו של בית הדין האזורי לעבודה סע"ש 969-08-15 עניינו של המקרה שלפנינו הינו בטענת העובדת לפערי שכר בינה ובין חמישה עובדים גברים שעבדו יחד עמה, בהתאם להוראות חוק שכר שווה לעובדת ולעובד, תשנ"ו-1996. על כן, העובדת ביקשה

קרא עוד »

    תוכן עניינים