תפריט מכללת ידע

דף הבית » זכויות עובדים » פיטורים » הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות

מאמרים חדשים
ארכיון
מרץ 2024
אבגדהוש
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 

הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות

תוכן עניינים

חובת הודעה מוקדמת

​מעסיקים המבקשים לפטר עובדים, וכן עובדים המעוניינים להתפטר מעבודתם, חייבים להודיע על כך בכתב ומראש ("הודעה מוקדמת").

בהודעה יש לציין את יום הוצאת ההודעה, וכן את היום שבו יחסי העבודה יסתיימו בפועל, בהתאם לתקופת ההודעה המוקדמת הקבועה בחוק.

לפי הפסיקה:

  1. החובה לתת לעובדים הודעה מוקדמת לעובדים, חלה גם בנסיבות בהן עובדים שהועסקו כמטפלים סיעודיים פוטרו עקב פטירת המטופל.
  2. החובה לתת למעסיקים הודעה מקודמת על כוונת העובדים להתפטר, חלה גם כאשר העובדים מתפטר עקב הרעת תנאים. 

פיצויים במקרה של הפרת החובה למתן הודעה מוקדמת

​מעסיקים שלא נתנו לעובדים הודעה מוקדמת, חייבים בתשלום פיצוי לעובדים בגובה השכר הרגיל שהעובדים היו זכאים לו, אילו עבדו בתקופת ההודעה המוקדמת.
עובדים שלא נתנו למעסיק הודעה מוקדמת, חייבים בתשלום פיצוי למעסיק בגובה השכר הרגיל שהעובדים היו זכאים לו, אילו עבדו בתקופת ההודעה המוקדמת. במקרה זה המעסיק רשאי לנכות את סכום הפיצוי מכל סכום המגיע מהמעסיק לעובדים.

תקופת ההודעה המוקדמת

תקופת ההודעה המוקדמת מחושבת בהתאם לוותק שצברו העובדים באותו מקום עבודה.

בחישוב הוותק בעבודה שלפיו מחושבת תקופת ההודעה המוקדמת, יש להביא בחשבון גם תקופות בהן העובדים רשאים להעדר מהעבודה עקב להיריון ולידה, לרבות עקב טיפולי פוריות או הפריה. זאת למעט תקופת היעדרות מעבודה ללא תשלום, שלא נקבע לגביה בחוק שהיא אינה פוגעת בזכויות התלויות בוותק, כגון: תקופה שבה עובדים זכאים לשהות, בקשר ללידה, בחופשה ללא תשלום. 

זכויות וחובות בתקופת ההודעה המוקדמת

ויתור על עבודת העובדים בתקופת ההודעה המוקדמת

מעסיקים רשאים להודיע לעובדים כי הם מוותרים על עבודתם בתקופת ההודעה המוקדמת, ובכך להביא לסיום את עבודת העובד באופן מידי. זאת בתנאי שישלמו לעובד את שכרו המלא עבור תקופה זו.

במקרה זה העובדים זכאים לשכר בעד תקופת ההודעה המוקדמת, ואם לא ניצלו את מלוא ימי החופשה השנתית שנצברו לזכותם, הם יהיו זכאים גם לפדיון ימי חופשה.

בשונה מזכות העובדים לפדיון ימי חופשה שלא נוצלו, אין לעובד זכות, לפי חוק, לפדיון ימי מחלה שלא נוצלו. יחד עם זאת, קיימים הסכמי עבודה והסכמים קיבוציים, שלפיהם זכאים עובדים המסיימים את עבודתם, לפדיון של ימי המחלה שלא נוצלו על ידם או לחלק מהם.

קיזוז חופשה שנתית מתקופת הודעה מוקדמת

אסור למעסיקים לכפות על עובדים לנצל, במהלך תקופת ההודעה המוקדמת, ימי חופשה שנצברו לזכותם, בין אם מדובר בפיטורים או בהתפטרות.

עם זאת, ניתן לקזז מתקופת ההודעה המוקדמת חלק מימי החופשה שנצברו לזכות העובדים, העולים על 14 ימים. במקרה זה על המעסיקים להוכיח שהוצאת העובדים לחופשה נעשתה כדין, כלומר: שהמעסיקים קיזזו את חלק מימי החופשה מתקופת ההודעה המקודמת מסיבות ענייניות ובתום לב, כגון: מסיבות הקשורות בצרכי העבודה.

בכל מקרה עובדים רשאים לנצל חופשה שנתית שנצברה לזכותם, במהלך ימי ההודעה המוקדמת, בתנאי שלפחות 14 ימים מתקופת ההודעה המוקדמת לא יהיו חופפים לחופשה.

דוגמאות:

  • אין לקזז ימי חופשה מתקופת ההודעה המוקדמת, אם המעסיק עושה כן רק על מנת להימנע מהחובה לשלם לעובד שכר עבור תקופת ההודעה המוקדמת בנוסף לפדיון ימי החופשה השנתית שלא נוצלו על ידי העובד.
  • לעומת זאת, אם מקום העבודה נסגר עקב חופשה שנתית מרוכזת של כלל העובדים, יהא על העובד המפוטר לצאת לחופשה השנתית באותו זמן כיתר העובדים. כך ניתן להוציא את העובד לחופשה שנתית, אם הסתיים פרויקט שהעובד הועסק בו ואין עוד צורך בעבודתו.

ביטול הודעה מוקדמת

מעסיק שחזר בו מהודעה על פיטורים

אין תוקף להודעה של מעסיק כי חזר בו מהודעה על פיטורים, אלא אם העובדים הסכימו לביטול הפיטורים. עובדים שקיבלו הודעה על כך שהמעסיק חזר בו מהודעת הפיטורים, רשאים לראות בהודעת הפיטורים כתקפה, והם זכאים לפיצויי פיטורים.

יחד עם זאת, מעסיק רשאי לחזור בו מהודעה על פיטורים ולבטל את הפיטורים, אם הודעתו נתנה ב"עדנא דריתחא".

עובדים שחזרו בהם מהודעה על התפטרות

אין תוקף להודעה של עובדים כי חזרו בהם מהודעה על התפטרות, אלא אם המעסיק הסכים לביטול ההתפטרות.

מעסיק שקיבל הודעה על כך שהעובדים חזרו בהם מהודעת הפיטורים, זכאי לראות את הודעת העובדים על ההתפטרות כתקפה, ולהפסיק את העסקתם של העובדים.

יחד עם זאת, עובדים רשאי לחזור בהם מהודעה על התפטרות ולבטל את ההתפטרות, אם הודעתם נתנה ב"עדנא דריתחא".

הודעה על פיטורים או התפטרות שניתנה בעדנא דריתחא (בשעת כעס)

​לפי הפסיקה, על מנת לקבוע שיחסי עבודה הסתיימו, נדרשת ודאות שההודעה על הכוונה לסיים את הקשר הינה חד משמעית ולא משתמעת לשתי פנים.

לפיכך, דברים שנאמרו בשעת כעס, כגון: במהלך ויכוח סוער, הנשמעים כפיטורים או התפטרות, אך לא מעידים על רצון אמיתי לפטר או להתפטר, לא יביאו בסופו של דבר בהכרח לסיום יחסי עבודה.

עובדים שהביעו, תוך זמן סביר, חרטה על התפטרות שעליה הודיעו בשעת כעס ללא כוונה כנה להתפטר, רואים את הודעתם כמבוטלת.

מעסיק, שבנסיבות אלה מסרב לקבל את העובדים בחזרה לעבודה, רואים בו כמי שפיטר את העובדים, והעובדים יהיו זכאים לפיצויי פיטורים.

כך גם מעסיק, שהביע חרטה, תוך זמן סביר, על פיטורים שעליהם הודיע בשעת כעס ללא כוונה כנה לפטר את העובדים, רואים את ההודעה כמבוטלת. עובדים, שבנסיבות אלה, מסרב לשוב לעבודה, יראו בו כמי שהתפטר וזכותו לפיצויי פיטורים עשויה להיפגע.

מקור מידע

עוד באותו נושא…

8-2048x652
התפטרות של עובדת בעקבות הצבת מצלמות במקום העבודה

סע”ש 29245-04-18 התפטרות של עובדת בעקבות הצבת מצלמות במקום העבודה בית הדין קבע: התפטרות בשל הצבת מצלמות...

2-2048x652
הוכחת קיומו של קשר סיבתי בין אירוע מוחי שארע לתובע לבין פיטורין לאלתר ממקום עבודתו

ב”ל (ת”א) 61869-07-21 רוני מדמוני נ’ המוסד לביטוח לאומי מאת: עו”ד מור פפיר כהן הרקע העובדתי התובע, ילדי...

1-1-2048x652
עובדת פוטרה בשל אמירות נגד חיילי צה”ל – בית הדין ביטל את פיטורי העובדת

בית הדין ביטל את פיטורי העובדת והבהיר-ראוי כי מעסיק יקבע כללים ברורים בנוגע להתבטאויות פוליטיות מאת:...

1 2 3 4 5 6 7 8

    תוכן עניינים