תפריט מכללת ידע

דף הבית » בלוג » כתבי אישום הוגשו נגד 11 חברות שהזמינו שירותים מחברות ללא רישיון

מאמרים חדשים
ארכיון
מרץ 2024
אבגדהוש
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 

כתבי אישום הוגשו נגד 11 חברות שהזמינו שירותים מחברות ללא רישיון

בעקבות חקירות שערך האגף לאכיפה פלילית בזרוע העבודה. בנוסף, הוגשו כתבי אישום כנגד 5 מעסיקים שפעלו כקבלני כח אדם או כקבלני שירותי שמירה וניקיון ללא רישיון ממשרד העבודה, בניגוד לחוק, ובנוסף הפרו זכויות עובדים.

הלשכה המשפטית במשרד העבודה והרווחה הגישה כתב אישום כנגד חברת "איי.קיי. קלין אחזקות בע"מ מאשקלון" שסיפקה שירותי ניקיון מבלי שהיה בידה רישיון כנדרש בחוק, וכן כנגד החברות שהזמינו ממנה שירותי ניקיון, ביניהן: "רנואר אופנה ייצור ושיווק בע"מ", "בית הספר לבגרות יואל גבע בע"מ", "כנען סנטר בע"מ", "פולירון זיקים אגודה שיתופית חקלאית בע"מ" ו"דיוטי מוטי בע"מ". כתב אישום הוגש גם כנגד הבעלים והמנהל של החברה, על הפרת חובת פיקוח של נושא משרה.

חוק העסקת עובדים ע"י קבלני כוח אדם קובע כי קבלן כוח אדם או קבלן שירות שמירה/ ניקיון בין השאר, מחויב בקבלת רישיון ממינהל הסדרה ואכיפה. המחוקק רצה להגן על העובדים בתחומים אלה ולכן קבע משטר רישוי. הדבר נובע, בין השאר, מכך שעובדים המועסקים בחברות אלה מגיעים על פי רוב מאוכלוסיות מוחלשות.

קבלת הרישיון מותנת בבדיקת הרקע ואופן ההתנהלות של החברה ומנהליה או העוסק המורשה, בהפקדת ערובה וכן מאפשרת למשרד לפקח על עבודת הקבלן, ובכך לשמור על עובדיו. החוק גם מאפשר למשרד להגן על העובדים במקרה שהחברה תכריז על חדלות פירעון, ולא תוכל לשלם את שכרם. בנוסף יצוין כי החוק קובע עונש פלילי הן על קבלן כוח אדם ו/או כל קבלן שירות המספק שירותים הקבועים בחוק ללא רישיון והן על מזמין שירות, שהשתמש בשירותיו של קבלן הפועל ללא רישיון ועליו האחריות המשפטית לוודא שהקבלן נושא ברישיון על פי חוק. אחריות מזמין השירות נועדה להוות דרך נוספת לשמירה על זכויות עובדים

בנוסף, כפי שעלה מחקירת מינהל הסדרה ואכיפה בזרוע העבודה, התבצעו עבירות נוספות על דיני העבודה. חברת "איי קיי קלין אחזקות בע"מ" ניכתה סכומים משכרם של 7 עובדים ולא העבירה אותם אל קרן הפנסיה וקרן ההשתלמות אליה יועדו בתוך 30 ימים מהיום שבו רואים את השכר ממנו נוכה כמולן, בניגוד לחוק הגנת השכר. מדובר בעבירה הטומנת בחובה הטעיית עובדים, המסתמכים על הרישום בתלוש השכר שלהם ואינם יודעים שלמעשה, הסכומים שנוכו משכרם לא הועברו בפועל לקופה שבה אמורים הכספים להיצבר לטובתם. כתוצאה מכך, עלול להיגרם לעובדים נזק מהותי ובכלל זה פגיעה בזכויות ביטוחיות וזכויותיהם הפנסיוניות, ומכאן שעבירה זו עלולה להוביל לפגיעה כלכלית חמורה ברווחתו הסוציאלית העתידית של העובד.

עוד כתבי אישום הוגשו כנגד "הייב חאלד" מכפר עילבון, שפעל כקבלן שירותי כח אדם ללא רישיון וכנגד החברות להן סיפק שירותים: "תמוז ואקום פורמינג בע"מ", "תעשיות פולירז אגשח בע"מ", "דשן הצפון אגשח בע"מ". החקירה של חוקרי מינהל הסדרה ואכיפה העלתה עוד כי הנאשם לא שילם שכר עבודה לעובדת ולא מסר להם תלוש שכר; כנגד "ס. עמל פרויקטים בע"מ" מיישוב בועיינה נוג'ידאת, שעסקה באספקת שירותי כח אדם ללא רישיון וכן כנגד הבעלים והמנכ"ל ומזמינת השירות "טיולי בועיינה בע"מ"; וכנגד "כח הדרום בע"מ" מרהט, על שעסקה במתן שירותי שמירה ללא רישיון ממשרד העבודה וכנגד מנהלה על הפרת חובת פיקוח של נושא משרה.

איל אסף, מנהל אגף לאכיפה פלילית במינהל אסדרה ואכיפה בזרוע העבודה מסר: ״משרד העבודה ממשיך לפעול להגנה על זכויותיהם של עובדים, תוך שימת דגש על עובדים מאוכלוסיות מוחלשות כמו עובדי קבלן. אנו שבים ואומרים למזמיני השירות- האחריות על שמירת זכויות העובדים חלה גם עליכם ולא רק על המעסיק הישיר. אנו קוראים גם לעובדים ומזמינים אותם להתלונן ברגע שחשים פגיעה בתנאיהם, נזכיר כי מדובר בעובדים ברמות שכר נמוכות, וחובה עלינו להגן עליהם בכל דרך אפשרית.״

עו"ד גלי לוי, התובעת הראשית בשרד העבודה והרווחה מסרה: "אנו נמצאים בתקופה מאתגרת בשוק העבודה, אך יחד עם זאת, קיימת חשיבות מרובה בשמירה על משטר הרישוי ועל הזכויות הבסיסיות המוגנות במסגרת האכיפה הפלילית דווקא בתקופה בה כושר המיקוח של העובדים נשחק.נמשיך ונבצע את עבודתנו ובמקרים המתאימים נגיש כתבי אישום ונוביל לענישה פלילית משמעותית על ידי בתי הדין לעבודה כנגד מי שביצע עבירות".

עוד מאמרים

אפליה בעבודה

אפליה מגדרית

בג”צ 127-24 עירית גלנטה נ’ בית הדין הארצי לעבודה עו”ד: מור פפיר כהן בהתאם להשקפת המחוקק, קיים שוני רלוונטי בין גברים לנשים, אשר כתוצאה ממנו, לכל

קרא עוד »

    תוכן עניינים