תפריט מכללת ידע

דף הבית » דיני עבודה » זכויות בני נוער עובדים

מאמרים חדשים

בודק שכר מוסמך

בודק שכר מוסמך ממלא תפקיד מכריע בהבטחת שחברות עומדות בתקנות ומנהלות תיעוד מדויק של תגמול

קרא עוד »
ארכיון
מרץ 2024
אבגדהוש
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 

זכויות בני נוער עובדים

מערכת הזכויות של העובד הבוגר, חלה ככלל גם על בני נוער עובדים. זאת בכפוף להסדרים מיוחדים, המעוגנים בחוק, שנועדו להבטיח לבני הנוער, תנאי עבודה ההולמים את צרכיהם המיוחדים, לרבות בתחומי הבריאות, החינוך והבטיחות בעבודה.

הגבלת גיל

חוק עבודת נוער אוסר כעקרון על העסקת ילדים שטרם מלאו להם 15 שנים, למעט חריגים מסוימים.

העסקת ילדים מתחת לגיל 15

ניתן להעסיק ילדים שלא מלאו להם 15 שנים, בשני המקרים הבאים:

  • ניתן להעסיק ילדים שמלאו להם 14 שנים, בתקופת חופשת לימודים רשמית, כגון: חופשת הקיץ, בתנאי שמדובר בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאות הילדים או להתפתחותם.
  • ניתן להעסיק ילד שלא מלאו לו 15 שנים בהופעה ציבורית, אמנותית או לצורכי פרסום, או בצילומים לצורכי פרסום, בכפוף לקבלת היתר ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

הגבלות במהלך שנת הלימודים

חוק לימוד חובה מטיל חובת לימוד בבתי ספר על ילדים ובני נוער מכיתה א' ועד כיתה י"ב. הגבלות מיוחדות על העסקת בני נוער במהלך שנת הלימודים נועדו שלא לפגוע בלימודים.

במהלך שנת הלימודים, ניתן להעסיק נערים שחלה לגביהם חובת לימוד, אם מלאו להם 15 שנים ומתקיים אחד התנאים הבאים:

  • הנערים לומדים בשעות הערב במוסד להשתלמות נוער עובד שאושר על ידי משרד החינוך, או במסגרת שיעורי מקצוע לחניכים שאושרה על ידי שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, והמעסיק משחרר את הנערים מהעבודה בלי לנכות משכרם, בימים ובשעות המיועדים ללימודים. זאת בהתאם להודעה על שעות הלימוד שהמעסיק קיבל מבית הספר שבו לומדים הנערים. מעסיק שנמסרה לו הודעה בכתב ממוסד מוסמך להשתלמות, לפיה נער או נערה מבקרים בשיעורי ערב של המוסד בימים מסוימים, אינו רשאי להעסיקם באותם ימים אחרי השעה 16.00.
  • הנערים מועסקים כחניכים, כלומר: הם עובדים על מנת לרכוש מקצוע על ידי עבודה מעשית מודרכת ועל ידי לימוד בשיעורי מקצוע מאושרים לפי חוק החניכות.
  • מפקח מטעם משרד החינוך אישר שהנערים השלימו חינוך חובה לפני תום תקופת הלימוד המתאימה לגילם.
  • הנערים אינם מסוגל ללמוד באופן סדיר במוסד חינוך מוכר ולפיכך ניתן לגביו פטור לפי סעיף 5 (ב) (1) (ii)  לחוק לימוד חובה, בתנאי שמשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים נתן היתר להעסקתו.

חשוב לציין:

  • חל איסור להעסיק את מי שחל לגביו לימוד חובה, גם אם כבר מלאו לו 18, אלא אם כן המעסיק קיבל הודעה על שעות הלימוד מבית הספר שבו לומדים הנערים.

הוראות החוק בנושא הגבלות במהלך שנת הלימודים:

הוראות כלליות לגבי היתרים להעסקת בני נוער

​להוראות כלליות בדבר העסקת בני נוער המותנית בקבלת היתר, לחצו כאן.

עוד מאמרים

פרסומים

שעון קיץ 2024: מתי מזיזים את השעון? כל התשובות לקראת המעבר – פורסם באתר ישראל היום

בסוף השבוע הבא ישראל עוברת לשעון קיץ, כל מה שצריך לדעת לקראת המעבר • בדקנו מה בכלל הביא להחלטה להחליף את השעון – ומהן השלכותיה.

קרא עוד »
מס הכנסה

דע זכויותיך וחובותיך במס הכנסה

דף זה מרכז את מדריכי "דע זכויותיך וחובותיך במס הכנסה" לשנים האחרונות: דע זכויותיך וחובותיך – הקובץ השלם לשנת 2023 קבצים להורדה דע זכויותיך וחובותיך

קרא עוד »
מס הכנסה

זכויות העובד העצמאי מול מס הכנסה

מדרגות מס הכנסה מדרגות מס הכנסה מתעדכנות מדי שנה ולפיהן נקבע מס הכנסה בהתאם לגודל ההכנסה ולנתונים נוספים מדרגות המס מופעלות על בסיס הכנסה שנתית ולא

קרא עוד »

    תוכן עניינים