תפריט מכללת ידע

דף הבית » רשויות » מס הכנסה » זקיפת שווי למס

מאמרים חדשים
ארכיון
אפריל 2024
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 

זקיפת שווי למס

מהי זקיפת שווי?

רכיב של זקיפת שווי בתלוש השכר הוא רכיב המבטא מצב בו המעסיק מעניק הטבה לעובד אשר אינה באה לידי ביטוי בכסף. גם הטבות שאינן באות לידי ביטוי ככסף בשכר העובד ייחשבו כהכנסה של העובד ועל המעסיק יהיה לנכות דמי ביטוח לאומי ומס הכנסה בגינן, כלומר, כאשר המעסיק זוקף את שווי ההטבה העובד יאלץ לשלם מס בגינה.

באילו סיטואציות יש לבצע זקיפת שווי בגין הטבה כאמור?

כאשר ניתנת לעובד הטבה כלשהי אשר משמשת אותו לצורכי עבודתו, למשל: רכב, טלפון נייד וכד'.

במצב בו ניתנת לעובד הטבה כזו, על המעסיק לבחון האם ההטבה משמשת את העובד לצורכי עבודה בלבד או שמא משמשת אותו גם לצרכים האישיים שלו. ככל שההטבה מטיבה יותר עם העובד מעבר לצורכי העבודה, כף תיטה הכף לכך שהמעסיק יבצע בגינה זקיפת שווי לעובד.

דוגמאות

זקיפת שווי גמל

כאשר קיימת הפרשה לרכיב הגמל של העובד מסכום של מעל ל- פעמיים וחצי השכר הממוצע במשק. (נכון לשנת 2023, השכר הממוצע במשק עומד על 11,870₪  ולכן, הכוונה היא כאשר מפרישים לעובד לגמל לפי שכר של מעל ל – 29,675₪)  יש לבצע זקיפת שווי על כל סכום שמעל לסכום כאמור.

זקיפת שווי קרן השתלמות

כאשר מבוצעת הפרשה לקרן השתלמות מעל לתקרה של 15,712₪ יש לבצע זקיפת שווי על ההפרש שמעל לסכום.

זקיפת שווי טלפון נייד

להלן ציטוט מתוך תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברדיו טלפון נייד), שס"ב – 2002:

שווי השימוש בטלפון נייד

"שווי השימוש לכל חודש ברדיו טלפון נייד שהועמד לרשות העובד, למעט רדיו טלפון כאמור שניתן להתקשר ממנו למקום העבודה בלבד, יהיה מחצית מההוצאה החודשית, או 80 שקלים חדשים לפי הנמוך, והכל בניכוי סכום ההוצאה החודשית ששילם העובד בשל אותו רדיו טלפון נייד."

כאשר העובד מקבל מהמעסיק טלפון נייד המשמש לצורכי עובדה יש לבצע זקיפת שווי על חבילת הסלולר המשולמת. נכון לשנת 2023 הסכום העדכני עומד על 115₪ (במקום 80₪ כפי שכתוב בתקנות), כלומר, יש לגלם שווי של חצי מהערך של חבילת הסלולר ועד לתקרה של 115₪ (גם אם חצי משווי חבילת הסלולר שווה מעל 115₪).

לגבי זקיפת השווי בגין המכשיר הסלולרי עצמו – מאחר והמכשיר הוא בבעלות המעסיק והעובד רק מבצע בו שימוש, אין זקיפה על סכום זה.

זקיפת שווי רכב

כאשר העובד מקבל רכב חברה מהמעסיק, יש לבצע זקיפת שווי רכב בגין הטבה זו כאשר השאלה הנשאלת היא מה שנת הייצור שלו:

במידה והרכב יוצר לפני ה – 1.1.2010 ישנן טבלאות ייעודיות אשר מפרטות את סכום הזקיפה בהתאם לסוג הרכב.

במידה והרכב יוצר אחרי ה – 1.1.2010 החישוב יהיה לפי – 2.48% משווי הרכב בעת עלייתו לכביש והסכום אינו משתנה על אף שהרכב הולך ומתיישן, כלומר, שווי הרכב נגזר מעלות הרכב מיום עלייתו על הכביש ללא התחשבות בשינוי הערך שלו עם השנים.

זקיפת שווי בגין מתנה לרגל אירוע אישי

כאשר לעובד יש אירוע אישי והמעסיק מעניק לו מתנה יש לבחון באיזה אירוע אישי מדובר ומה שווי המתנה אותה מעניק המעסיק.

אירוע אישי לעניין זה יהיה אירוע שאינו חוזר על עצמו באופן קבוע, למשל: חתונה, הולדת ילד/ה וכד'. אירועים אלה הינם אירועים אשר יכולים לחזור על עצמם אך הם אינם אירועים קבועים כמו יום הולדת למשל – אירוע שלא נחשב לאירוע אישי לעניין זה.

נכון לשנת 2023 התקרה למתנה זו עומדת על 230₪, כלומר, על כל סכום שייתן המעסיק לעובד מעבר לכך העובד יחויב במס על ההפרש, או במילים אחרות, תתבצע זקיפת שווי על הפרש הסכום.

ישנן כמובן סיטואציות נוספות בהן יש לבצע זקיפת שווי בגין הטבות שיקבל העובד, כאשר כאמור, המבחן הקובע הוא מי הנהנה העיקרי מההטבה וככל שהזיקה בין ההטבה למקום העבודה היא גבוהה יותר, כך תיטה הכף כאמור לכך שהמעסיק יבצע זקיפת שווי.

    תוכן עניינים