תפריט מכללת ידע

דף הבית » דיני עבודה » ניהול שכר » קנס של עשרות אלפי שקלים על העסקת ילדים בניגוד לחוק

מאמרים חדשים

מס הכנסה – מידע למעסיקים

חוק סיוע להורים לילדים עד גיל שלוש (תיקוני חקיקה), התשפ"ד-2024 סוג המידעמידע בנושא מס הכנסהתאריך26.3.2024 חוק

קרא עוד »

הנחיות פיקוד העורף החל משבת 13.4.24

מאמרים קשורים לנושא: “חרבות ברזל” הנחיות פיקוד העורף בעקבות המצב הביטחוני הנחיות פיקוד העורף לקיום

קרא עוד »
ארכיון
אפריל 2024
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 

קנס של עשרות אלפי שקלים על העסקת ילדים בניגוד לחוק

בית הדין לעבודה בבאר שבע פסק קנסות של עשרות אלפי שקלים לקבלנים שסיפקו שירותי קטיף לחקלאים, על העסקת ילדים מתחת לגיל 14 ובשעות הלילה.
​בימים האחרונים התבצעה פעילות אכיפה על ידי מינהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה והרווחה בצפון הנגב. הפעילות נעשתה בעקבות חשדות שעלו לביצוע עבירות כלפי נערים ונערות. על פי החשד, הנערים והנערות הועסקו באמצעות קבלנים בעבודה הקשורה לחקלאות ולאריזת תוצרת חקלאית. המקרה נמצא כרגע בחקירה.
בתוך כך חושף משרד העבודה והרווחה חקירה של האגף לאכיפה פלילית שבעקבותיה הוגש על ידי הלשכה המשפטית במשרד העבודה והרווחה כתב אישום על העסקת ילדים בניגוד לחוק עבודת הנוער. במסגרת הכרעת הדין המרשיעה שניתנה לפני מספר חודשים פסק בית הדין לעבודה כי הקבלן, העסיק שלושה נערים שגילם פחות מ-14 בעבודה בחממות פלפלים במושב שרשרת, בניגוד לחוק. כמו כן, השניים העסיקו ארבעה נערים בשעות הלילה, בניגוד לחוק. העבירות נחשפו בביקורת יזומה שנערכה על ידי חוקרי מינהל הסדרה ואכיפה, שביצעו פעולות אכיפה באזורים בהם הועסקו ילדים . בית הדין לעבודה גזר על השניים קנס בסך 22 אלף ₪ לכל אחד וכן דרש מהם להתחייב שלא יעברו בשנית על חוק עבודת הנוער למשך שלוש שנים.
חוק עבודת הנוער קובע כי במהלך שנת הלימודים מותר להעסיק בני נוער מגיל  16 בלבד, ובמהלך החופשות מותר להעסיק גם בני 14 ומעלה, אך לא צעירים מכך. בנוסף קובע החוק כי אין להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 מהשעה 20:00 בערב ועד השעה 08:00 בבוקר. החוק מאפשר להעסיק בני נוער מגיל 16 ומעלה במהלך שנת הלימודים עד השעה 22:00 ובאישור מיוחד עד השעה 23:00; במהלך חופשות מלימודים העסקתם מותרת עד חצות, כאשר המעסיק מחויב לדאוג להחזרתם.
במהלך שנת 2016 בדק מינהל הסדרה ואכיפה 178 מעסיקים שהעסיקו בני נוער, וכן הגיש 200 התראות והטיל עיצומים כספיים בסכום של כ-800,000₪ נגד מעסיקים שהעסיקו בני נוער בניגוד לחוק. בנוסף, הוגשו 6 כתבי אישום וניתנו 3 גזרי דין, וכן הוטלו 10 קנסות כנגד 7 מעסיקים בסכום של 240,500 שקלים בגין עבירות על חוק עבודת הנוער.
נוסף על האכיפה, מינהל הסדרה ואכיפה שם דגש רב על הסברה לבני הנוער, ומפעיל  את האפליקציה "בני נוער עובדים". באפליקציה, אותה פיתח המינהל, יכולים בני הנוער העובדים למצוא חוברת זכויות, מחשבון שכר (המותאם לשכר המינימום לבני נוער), מערכת רישום שעות, אפשרות לבניית תכנית חיסכון לרכישות שונות, וכן דרכי יצירת קשר והגשת תלונה למינהל כנגד מעסיק שהפר את זכויותיהם. האפליקציה קיימת הן בשפה העברית והן בשפה הערבית וזוכה לפופולריות רבה בקרב בני הנוער.
מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה, יפה סולימני: "המינהל מייחס חשיבות רבה להקפדה על זכויותיהם של בני הנוער העובדים. מעבר לשמירת הזכויות המגיעה לכל עובד באשר הוא, אנו רואים בכך גם צעד חינוכי כלפי העובדים והמעסיקים של העתיד. אני קוראת לבני הנוער להכיר את הזכויות המגיעות להם, לעמוד עליהן ולא לחשוש להתלונן כאשר אלה מופרות".
התובעת הראשית במשרד הכלכלה עו"ד גלי לוי: "קיימת חשיבות להביא מעסיקים שעוברים עבירות לדין ובמיוחד שהמדובר בפגיעה באוכלוסיות חלשות כגון נערים צעירים שהעסקתם מתבצעת בניגוד לחוק עבודת הנוער. היעד שלנו באכיפה הפלילית היא להילחם בתופעות בעייתיות ובעבירות מהותיות במסגרת החוקים שבתחום סמכותנו. זאת, על מנת לסכל פגיעה בעובדים בשוק העבודה הישראלי. ההרשעה והענישה שבצידה חשובים להרתעת מעסיקים מפרי חוק".

    תוכן עניינים