תפריט מכללת ידע

דף הבית » זכויות עובדים » תנאי עבודה » העסקת מבקשי מקלט ומסתננים

מאמרים חדשים
ארכיון
אפריל 2024
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 

העסקת מבקשי מקלט ומסתננים

מבוא

שהייתם של מבקשי המקלט בישראל חוקית ומוסדרת תחת מדיניות ממשלתית של הגנה זמנית, שכן מדינת ישראל מכירה בסכנת החיים אשר נשקפת להם אם יחזרו לארצות מוצאם.

טרם העסקת עובד שהינו מבקש מקלט, על המעסיק  לבדוק את מעמדו ואת תוקף אשרתו (רישיון הישיבה שברשותו) על מנת להימנע מכתבי אישום פלילים וקנסות כבדים.

היתר עבודה

למבקשי המקלט אין היתר עבודה בישראל, אולם המדינה התחייבה שלא תנקוט פעולות אכיפה כלפי מעסיקים המעסיקים מבקשי מקלט בעלי רישיון שהייה זמני מסוג 2א5, אשר על גביו נכתב "רישיון זמני זה אינו מהווה רישיון עבודה".

מבקשי מקלט המחזיקים באשרה זו יכולים לעבוד בכל רחבי הארץ ללא הגבלה.

החריגים שיש לשים לב אליהם הינם במצב שבו יש איסור ספציפי על העסקת מבקש המקלט ורשום במפורש ברישיון השהייה שלו כי הוא יכול לעבוד כלל או כי  הוא אינו יכול לעבוד באזורים מסוימים. לחילופין, ישנה הפנייה ברישיון לשהייה במתקן חולות, כלומר, מתקן ייעודי למסתננים  מטעם שירות בתי הסוהר אשר יועד למבקשי מקלט מאריתריאה ומסודאן שקיים קושי להרחיקם מישראל.

פיקדון חודשי

על מעסיקים של מבקשי מקלט חלה חובה להפקיד 16% משכר העובד לפיקדון חודשי. הפיקדון מנוהל ע"י רשות האוכלוסין וההגירה וההפקדה מתבצעת מיום העבודה הראשון  של העובד ומועברת במועד שבו על המעסיקים לשלם את שכרם של מבקשי המקלט. 

מבקשי מקלט זכאים למגורים הולמים, ביטוח רפואי, תשלום עבור דמי מחלה וחופשות ותנאי עבודתם דומים במהותם לאלה של יתר העובדים הזרים.

מבקשי מקלט אינם זכאים לנקודות זיכוי במס הכנסה.

בכל שאלה שמתעוררת בנוגע לפיקדונות של מבקשי מקלט ו/או להעסקתם מומלץ לפנות לרשות האוכלוסין וההגירה.

    תוכן עניינים