תפריט מכללת ידע

דף הבית » בלוג » האם נהוג בחברתכם לפדות ימי חופשה שלא נוצלו?

מאמרים חדשים
ארכיון
מרץ 2024
אבגדהוש
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 

האם נהוג בחברתכם לפדות ימי חופשה שלא נוצלו?

במהלך ביקורות רבים שערכנו לחברות, מצאנו, כי מעסיקים נוהגים להיענות לפניות של עובדים לפדות ימי חופשה, כאשר במרבית מהפניות הדבר נובע ממצוקה כלכלית של העובד. בעשותם כן, חוטאים מעסיקים לחוק במספר היבטים אשר יפורטו להלן.

פדיון ימי חופשה בסיום יחסי עובד מעביד

בעת סיום יחסי העבודה, זכאי עובד לפדיון ימי חופשה בגין שלוש השנים הקלנדריות שקדמו לשנה הקלנדרית שבה הסתיימה עבודתו, בצירוף הימים שנצברו לזכותו בשנת העבודה השוטפת.

מאחר ופדיון ימי חופשה משולם עם תום יחסי העבודה, אינו נחשב הכנסת עבודה, יהיה התשלום פטור מדמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

פדיון ימי חופשה במהלך יחסי עבודה

ישנם עובדים אשר לא מנצלים את ימי החופש להם הם זכאים ולא יוצאים לחופשה במהלך השנה וכפועל יוצא, הם מבקשים לפדות  את ימי החופשה בעודם עובדים – היינו לקבל את עלות ימי החופשה לה היו זכאים כתוספת שכר במשכורת.

תכלית חוק חופשה שנתית: היא להבטיח שעובד יוצא לחופשה בפועל. המטרה הינה מטרה סוציאלית, שהעובד ינוח מעבודתו וינפוש ואין מטרתו של חוק זה להגדיל את שכרו של העובד, אלא לדאוג לרווחתו.

מעסיק שבוחר לשלם לעובד פדיון ימי חופשה במהלך תקופת ההעסקה, אף אם הדבר נעשה בהסכמת העובד, מסתכן בתשלום כפול ויהיה חייב לפדות שוב את ימי החופשה שלא ניצל העובד בעת סיום העסקה.

פדיון ימי חופשה על ימי חופשה עודפים על הימים שנקבעו בחוק

איסור פדיון ימי חופשה במהלך יחסי עבודה מתייחס אך ורק לימי חופשה מכוח החוק והוראות החוק אינן חלות על ימי חופשה המוענקים מכוח הסכם המטיב עם העובד על מכסת ימי החופשה המחויבים על פי החוק.

מכאן עולה המסקנה, כי עובדים שנצברו לזכותם ימי חופשה העולים על אלה הקבועים בחוק, רשאים לוותר על יציאתם לחופשה בפועל ובתנאים מוסדרים רשאי המעסיק לפדות ימים אלו בכסף.

  • אנו ממליצים לקבוע מפורשות בהסכם עם העובד את התנאים לפדיון, צבירה עודפת לגבי ימי החופשה העודפים על המינימום הקבוע בחוק.
  • כמו כן, חשוב להדגיש כי במידה ויוחלט על התייחסות שונה למכסת ימי החופשה העודפת לעומת ימי החופשה על פי חוק, יהא על המעסיק לנהל רישום נפרד ומעקב אחר ניצול ימי החופשה השונים. (חוק הגנת השכר מחייב רישום ומעקב של יתרות ימי חופשה בתלוש השכר).

ניכוי ביטוח לאומי וביטוח בריאות

כפי שציינו לעיל, פדיון ימי חופשה בתום יחסי עבודה אינו נחשב להכנסת עבודה ולכן יהיה התשלום פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

אך במקרה ומעסיק מעוניין לבצע פדיון ימי חופשה על הימים העודפים שנקבעו בחוק, רשאי לעשות כן במהלך תקופת העבודה של העובד, ואולם במקרה כזה, יש להשתמש בקוד שונה בתלוש השכר מאשר "פדיון חופשה" ובכך ימנע מחשיפה משפטית מול רשויות המס. ניתן, למשל, להשתמש בשם: "המרת חופשה" . רכיב זה יחויב בניכוי עבור ביטוח לאומי וביטוח בריאות ככל רכיב שכר אחר.

    תוכן עניינים